Wednesday 21 November 2012

Makanan Tradisi Kaum India

Antara makanan tradisi kaum India. Foto : blog.my.88db.com
Makanan tradisional India merupakan salah satu kegemaran penduduk di Malaysia. Ini kerana keunikan masakan tradisional India yang banyak menggunakan rempah ratus dan roti yang diperbuat oleh orang India adalah asli. Antara makanan tradisi kaum India yang menjadi kegemaran masyarakat Malaysia ialah roti canai, tosai, maruku dan juga idli.

Tosai
Tosai : Foto kredit : makanansedapmalaysia
Tosai ini mempunyai banyak nama lain. Tosai juga dikenali sebagai dosa, dosay, dose, dosai, dhosha, thosai ataupun chakuli.Tosai juga terdiri daripada pelbagai jenis seperti tosai telur, tosai cili, tosai bawang dan sebagainya. Makanan tradisional ini sering dimakan oleh rakyat Malaysia terutamanya kaum india. Tosai boleh didapati di mana-mana gerai atau kedai mamak dan juga di restoran india. 

Makanan tradisional ini berasal dari India. Tosai dimakan sebagai sarapan pagi atau makan malam.Tosai amat kaya dengan karbohidrat dan protein. Tosai dimakan dengan pelbagai jenis lauk sampingan. Contohnya,sambar,sambal dari buah-buahan,acar india,kari ayam atau daging kambing dan lain-lain. Di dalam tosai,ia diisi dengan kentang dan bawang yang telah di goreng sehingga ranggup.

Murukku
Murukku. Foto kredit : sakurablossoms88
 Murukku juga mempunyai nama-nama lain. Nama lain murukku ialah chakli dan chakri.Makanan tradisional ini juga berasal dari negara India.Bahan utama murukku ialah urad dan tepung beras.Murukku boleh didapati di mana-mana sahaja dan dihidangkan sebagai makanan ringan.Murukku amat lazat dan senang untuk disediakan.
    
Murukku dapat dibuat dengan pelbagai perasa seperti  cili,asafoetida,ajawain dan cumin.Semua orang daripada pelbagai kaum menikmati makanan ini tidak kira umur.Rakyat United Kingdom merujuk murukku sebagai chakri di negara tersebut

Idli
Idli. Foto kredit : nandyala
Idli juga berasal dari India.Idli mempunyai banyak jenis. Contohnya, sanna,rave atau sambar idli.Ia dimakan sebagai sarapan pagi ataupun sebagai makanan ringan.Makanan ini sering dihidang dengan sambal dari buah-buahan,sambar dan lain-lain.Bahan utamanya ialah vigna mungo dan nasi.





Resepi penyediaan ketiga-tiga jenis makanan ini turut dikongsikan.

1 comments:

Joe said...

Salam Tuan/Puan

Saya mohon kebenaran untuk guna gambar-gambar yang cantik ini di website saya

Johari
www.ayamdara.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagu